Interviu Maia Martin pentru "Hai-hui prin sufletul folkului"

Interviul săptămânii - artista Maia Martin


În această săptămână, invitata noastră este Maia Martin, o doamna sensibilă şi rafinată coborâtă în peisajul actual parcă din alt veac, o doamnă încântătoare care aduce în casele noastre parfumul seratelor literare şi artistice din perioada interbelică.


Hai-hui prin sufletul folkului: Cine eşti tu Maia Martin, de unde vii şi încotro te îndrepţi?

Maia Martin: Cine sunt eu, e o întrebare foarte grea. Am să vă dau un răspuns superficial. Sunt un om care are pasiuni. Pasiunile mele sunt legate de artă şi cultură. Mai îmi plac şi multe alte lucruri, cum ar fi plimbările lungi şi sportul.
Ce fac eu, in schimb, e altă socoteală. Sunt pictor şi grafician în televiziune. Am terminat Universitatea de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, Facultatea de Pictura la clasa profesor Vladimir Zamfirescu, asistent Maria Marian. Am avut mai multe expoziţii de grup şi expoziţii personale. Dincolo de aceste date biografice, îmi place să pictez, să transpun în limbaj plastic sentimente şi idei.
Ca meserie sunt grafician in televiziune. Acum lucrez la Digi 24, o televiziune mai nouă de ştiri.
De mai bine de un an am o nouă îndeletnicire, nu pot spune ca e şi o nouă pasiune, deoarece e veche. Înregistrez lecturi ale mele după texte scrise de autori contemporani, de mine şi după textele autorilor clasici. Am mai realizat şi cateva carti online pentru biblioteca de carte, care cuprinde până acum 92 de volume.
Toate acestea le-am reunit în cadrul unui proiect cultural intitulat Biblioteca multimedia Maia Martin, pe scurt Biblioteca Maia Martin.




H.H.: Artistul complet Maia Martin întrepătrunde armonios frumosul din pictură, grafică şi vers cu harul unui recitator de excepţie. Care este partea artistică predominantă a ta şi de ce?

M.M.: Iniţial mi-am dorit să-mi fac cunoscuta arta, să-mi fac cunoscută pictura şi grafica mea. Cream videoclipuri cu o pictură realizată de mine, alături de texte scrise de scriitori contemporani şi de mine, inspirate sau în dialog cu subiectul lucrării mele. Acest proiect este şi acum în desfăşurare şi poartă numele “Eu zbor! Veniţi cu mine?” În paralel cu acest proiect, am mai citit câteva poezii sau povestiri unor prieteni. Uşor – uşor , am început să fac tot mai mult, să dobândesc cunoştinţe tehnice de montaj, de înregistrare şi altele. Şi microfoanele, şi aparatura s-a schimbat. Şi emotiile mele au mai dispărut. Sunt într-o continuă evoluţie, imposibilă însă în absenţa muncii, a perseverenţei şi a problemelor pe care mi le pun. De aceea, pentru ca nu sunt un profesionist nici actor, nici monteur, nici realizator, rog  să-mi fie analizate cu îngăduinţă aceste activităţi. Eu mă străduiesc sa le fac cât mai bune, din punct de vedere calitativ.
Îmi place să citesc de când sunt mică. Îi citeam mătuşii mele, în timp ce ea cârpea cu migală hăinuţele noastre. La şcoala şi în liceu eu citeam mereu in clasă, deoarece numai aşa mă puteam concentra asupra textului. Pe de altă parte, şi colegii cereau ca eu să citesc. Pesemne că le plăcea.
Mă întrebaţi care este latura mea artisitcă predominantă. Sincer nu ştiu. Sunt un mozaic complicat. Ca formaţie sunt pictor. Pictez, fac grafică de şevalet. Pe de altă parte, cea mai mare parte a timpului mi-o petrec la serviciu, unde fac grafică digitală ce cuprinde şi ea multe provocări.
În ultima vreme am fost prinsă în regândirea întregului proiect cultural Biblioteca Maia Martin. Am făcut indexuri, am creat materiale audio noi, am realizat emisiuni proprii, am colaborat cu diverşi artişti.
În pictură mă regasesc însă cel mai mult. Aici pot fi artistul complet. Îmi pot gândi, îmi pot realiza lucrarea fără a şine cont de ce îşi doreste altcineva. În televiziune creezi ceva pentru cineva. În pictură creez ce simt şi doresc să transmit, ţinând cont de gusturile mele estetice şi de mesajul moral.
În lecturi, citesc texte scrise de mine şi de alţi autori. Aşadar, nu tot produsul este al meu. Bucuria este insa ca ceea ce fac place si altora.





H.H.: De ce o Bibliotecă Multimedia Maia Martin?

M.M.: Acest proiect a venit ca o urmare firească a multor activităţi culturale în care am fost implicată în ultimii ani. E un proiect pe care-l pot susţine, pot citi, stăpânesc provocările tehnice, astfel încât să nu depind de altcineva. E o pasiune care îmi aduce linişte, o linişte în muncă. Mă conectează cu lumea cuvintelor, cu lumea culorilor şi cea a muzicii.
Îmi doresc să promovez cultura, să promovez frumosul şi binele aflat în creaţiile artistice contemporane şi clasice. Îmi doresc să contrabalansez invazia de non-valoare din mass-media, readucând aminte semenilor mei, ce înseamnă valoarea, reflexia, întelepciunea.
Biblioteca cuprinde o biblioteca audio şi o bibliotecă de carte online. Biblioteca video este rezervată în exclusivitate proiectului “Eu zbor! Veniţi cu mine?”. Biblioteca de carte cuprinde cărţi de literatură, antologii, albume de artă, scrieri despre artă, eseuri şi articole.
Biblioteca audio cuprinde texte în lectura mea, dar şi a câtorva colaboratori. De curând am început să public şi o arhivă de aur cu texte în lectura unor actori cunoscuţi.
Studiez şi ce fac celelalte site-uri de profil, deoarece nu doresc să fiu doar un alt site cu poezii şi alte cele.  Ce am adus nou, pe lângă lecturile mele, este conceptul de emisiune culturală. Sunt deja la episodul 23 . Realizez emisiuni în care difuzez lecturi, alături de muzica contemporană, mai ales, dar şi muzică veche. Aceste emisiuni ocupă principalul loc în cadrul bibliotecii. Cred ca oamenii ascultă cu multă plăcere, lecturi îmbinate cu muzică, fiecare dintre ele adresându-se sufletului.
Evit să dau nume, deoarece lista este extrem de lungă. Le veţi regăsi însă cu uşurintă în index-urile bibliotecii.

În această bibliotecă veţi putea vedea şi partenerii acestui proiect, aşa cum este şi proiectul dumneavoastră “Hai-hui prin sufletul folkului”. Biblioteca se află într-un parteneriat şi cu alte două biblioteci: Biblioteca scriitori clasici şi Biblioteca scriitori străini.Tuturor partenerilor le multumesc pentru colaborare!



H.H.: Poţi dărui vizitatorilor blogului nostru o poezie proprie însoţită de o imagine grafică sugestivă?

M.M.:
Da, doresc să le dăruiesc o poezie dragă mie, scrisă în cadrul proiectului “Eu zbor! Veniţi cu mine?”, în dialog cu pictura “Meditaţie”.




Meditaţie

Strig gândului să nu mă lase
în voia celorlalte zeci
strig gândului să nu mă piardă
în cutremurătoare gânduri reci
Aştept o linişte să vină
dar e plecată iar şi iar
Când tună-n uşă, dă să vină
Destin ce nu-l vreau şi nu-l simt
Fugind pe geam, spărgându-l zob
arunc cu pietre din afară
şi... aflu cum să nu mă mint
Eu cred în mine, în albastru
În darul ce-l primesc şi-l dau
Destin împrumutat şi hâd

renaşti cu liniştea în zori


dar armoniile culori
şi stelele-mi ce strălucesc
sunt doar o parte din ce am
Destinul cel adevărat
sunt eu în liniştea de seară
În concentrate gânduri tari
În forţa minţii ce mă-ndeamnă
s-alerg, să dau, să creez iar.




H.H.: Unde şi cum ne putem întâlni cu Artistul şi Omul Maia Martin?

M.M.: Mă puteţi găsi pe internet pe următoarele pagini:

Biblioteca Maia Martin  http://martinmaia.blogspot.ro/
Galerie de pictură şi grafică Maia Martin http://maiamartin.weebly.com/
Grafică digitală Maia Martin http://maiamartindigital.weebly.com/



H.H.: Un strop de suflet pentru cititorii blogului nostru….

M.M.: Vă dăruiesc o pictură şi o poezie scrisă de mine în dialog cu ea, “Există multe cărări care te-aduc la mine”




Există multe cărări

Toamna se joacă cu anii şi frunza
Iarna viscoleşte tarabe de vise
Primăvara râde în flori de cais
Vara adoarme-n lanul de grâu

Ştii
În fiecare loc
În fiecare timp
Există multe cărări 
care te-aduc la mine

Poteci de lut
Poteci de gând
Te aştept 
auzind paşii tăi.





H.H.: Te rugăm să ne propui o melodie care să însoţească mini interviul nostru.

M.M.: Vă propun să ascultăm Nessun Dorma, o arie înălţătoare în interpretarea tenorilor Carreras, Domingo şi Pavarotti, în anul de graţie 1994






H.H.: Mulţumim pentru timpul acordat!

M.M.: Şi eu vă mulţumesc pentru interesul şi ajutorul nepreţuit pe care mi-l daţi în promovarea acestui proiect, zi de zi.
De asemenea vreau să mulţumesc tuturor colaboratorilor mei, atât de mulţi încât nu-mi ajung pagini să-i înşir. Îi veţi regăsi însă în paginile bibliotecii mele, în indexurile sale ca parteneri, autori, ilustratori, artişti plastici, fotografi, interpreţi şi compozitori de muzică.
Le mulţumesc deseamenea cititorilor şi ascultătorilor, fără de care, acest proiect nu şi-ar mai avea sensul.
Mulţumesc de asemenea radiourilor: Radio Club XXL România, care îmi găzduieşte o emisiune şi Radio Enigma Romania, care cu ajutorul vostru, în cadrul rubricii Picătura de poezie si Folk, mi-a difuzat lecturi ale unor frumoase poezii.
Îmi doresc să promovăm cultura!
Nu uitaţi arta presupune un mesaj, şi, mai mult de atât, un mesaj moral!



sursa: http://haihuiprinsufletulfolkului.wordpress.com/2012/09/17/interviul-saptamanii-artista-maia-martin/

Comentarii